15 november 2024
Actie van de Klimaatcoalitie ↣ 15/11 ↣ Kunstberg ↣ Brussel
Terwijl de COP29 over klimaatfinanciering in Bakoe plaatsvindt, benadrukt de Klimaatcoalitie dat de kosten van nietsdoen hoger zijn dan de kosten van actie. De klimaat- en milieucrises vragen om aanzienlijke investeringen in renovatie, openbaar vervoer, duurzame mobiliteit en de transformatie van onze industriële infrastructuur. De Europese Commissie nam gisteren een eerste stap richting een inbreukprocedure tegen België omwille van het te laat indienen van haar energie- en klimaatplan. Het is dus alle hens aan dek om krachtiger klimaatbeleid te voeren. Toch lijken deze prioriteiten momenteel steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen in de begrotingen van ons land.
De menselijke en economische kosten van inactiviteit
Vandaag voerde de Klimaatcoalitie een symbolische actie uit in Brussel, waarbij puin van de recente verwoestende overstromingen in Brazilië en Polen werd tentoongesteld. “Klimaatrampen zullen alleen maar vaker en intenser voorkomen, of je nu in Spanje, de Fillipijnen, Brzalilië of België woont. De prijs die we hiervoor betalen, is niet alleen financieel gigantisch, maar ook in mensenlevens,” zegt Benjamin Clarysse, voorzitter van de Klimaatcoalitie en beleidscoördinator bij Bond Beter Leefmilieu. De recente overstromingen hebben honderden levens gekost en tienduizenden mensen dakloos gemaakt. Volgens het World Economic Forum kan de economische impact van klimaatverandering tegen 2050 wereldwijd oplopen tot 10% van het BBP, wat voor België neerkomt op een rekening van 9,5 miljard euro als er geen significante maatregelen worden getroffen.
Publieke middelen zijn er, politieke moed ontbreekt
“Ondanks de urgentie lijken er nauwelijks extra middelen beschikbaar te worden gesteld voor klimaat- en biodiversiteitsbeleid door de Waalse en Vlaamse regering,” verklaart Clarysse. “De federale onderhandelaars overwegen zelfs een vermindering van Belgiës bijdrage aan de internationale klimaatfinanciering.” De Klimaatcoalitie benadrukt dat er voldoende publieke middelen beschikbaar gemaakt moeten worden voor klimaatmaatregelen. “Het probleem is geen tekort aan middelen, maar een gebrek aan politieke moed om die middelen goed in te zetten. Het geld moet naar klimaatoplossingen gaan, niet verspild worden aan vervuilende praktijken,” aldus Clarysse. België blijft jaarlijks miljarden euro’s spenderen, met maar liefst 15 miljard euro aan subsidies voor fossiele brandstoffen.
COP29: een kans voor België om leiderschap te tonen
De COP29 biedt België de kans om zijn rol als klimaatleider te versterken en zijn invloed te gebruiken om een duurzame toekomst te waarborgen. De Klimaatcoalitie roept de Belgische en regionale overheden op deze kans te grijpen en substantiële investeringen te doen die zowel nationaal als internationaal de weg vrijmaken voor een duurzame toekomst. “De keuze is simpel,” besluit Clarysse. “Investeer nu massaal in een duurzame toekomst met veel voordelen zoals meer gelijkheid, een betere levenskwaliteit en groene, kwalitatieve jobs, of betaal later een veel hogere prijs, zowel financieel als maatschappelijk.”
Praktische aspecten –
Datum : 15 november om 10:00 – Plaats : Kunstberg
Interviews
Rara Ada, lid van de Philippine Movement for Climate Justice (PMCJ), bestaande uit 150 nationale netwerken, allianties en lokale organisaties die de sectoren en volksgemeenschappen, de gemarginaliseerde bevolkingsgroepen en de meest kwetsbaren vertegenwoordigen.
Julie Beckers, coördinatrice van de vzw Peps in Pepinster, begon haar engagement na de overstromingen van 2021 door een platform te geven aan mensen van de getroffen regio. Vandaag werkt ze aan het herstellen van sociale banden door de inwoners te betrekken bij de wederopbouw van hun stad.
Benjamin Clarysse – voorzitter van de Klimaatcoalitie
Alixe Anciaux, mobilisatieverantwoordelijke bij Oxfam
Link naar de Drive met de afbeeldingen van de actie
Polen puin
Over het verzamelde puin van Polen:
Enkele dagen na de overstroming, schatte de regering de kosten op ongeveer 1500 miljoen aan structurele kosten. Water, wegen en spoorweginfrastructuur waren grotendeels vernietigd.
Brazilië: Verzamelplaats: Bairro Rio Branco – Canoas
Tijdens de overstromingen van eind april 2024 werd de Braziliaanse staat, Rio Grande do Sul, zwaar getroffen. Evenals de nabijgelegen Uruguayaanse steden Treinta y Tres, Paysandú, Cerro Largo en Salto. De overstromingen eisten 181 doden en veroorzaakten grote aardverschuivingen en de instorting van een dam. Deze overstromingen waren de ergste van de afgelopen tachtig jaar. Het was al de vierde catastrofe in Brazilië in twaalf maanden tijd. Soortgelijke rampen hadden zich al voorgedaan in juli, september en november 2023. Toen werden er ook vijfenzeventig dodelijke slachtoffers gemeld.
Perscontact
Laurence Rouffart, pbz-cerff@xyvznngpbnyvgvr.or, 0470 98 17 15
Antoine Collard – Greenpeace – 0474 93 30 13
Woordvoerder
Benjamin Clarysse, Voorzitter Klimaatcoalitie